Logo
2013
6 min
Viululle ja eloelektroniikalle
(Max/MSP -tietokoneohjelma, 9-kanavainen ulostulo)
Pariisi 13.4.2013
Eun Joo Lee, viulu, Sampo Haapamäki, elektroniikka
Clement Marie, äänisuunnittelija
IRCAM, Espace de projection
Esitykset
Kantaesitys: 13.4.2013
Eun Joo Lee, viulu
Clement Marie, äänisuunnittelu
Sampo Haapamäki, elektroniikka
Cursus 1 -konsertti
IRCAM, Espace de projection
Pariisi
1.7.2014
Maria Puusaari, viulu
Timo Kurkikangas ja Anders Pohjola, äänisuunnittelu
Musiikin aika -festivaali
Viitasaaren kirkko
19.2.2015
Charlotte Munn-Wood, viulu
Nina C. Young, äänisuunnittelu
sävellyskonsertti
Victor Borge Hall, Scandinavia House
New York, NY
18.4.2015
Charlotte Munn-Wood, viulu
Nina C. Young, äänisuunnittelu
Charlotte Munn-Wood’s Masters Recital
Bossi-Comelli Studio
The Manhattan School of Music
New York, NY
31.8.2015 klo 19:30
Maria Puusaari, viulu
Mikko Ingman, äänisuunnittelu
Suomen Solistiyhdistyksen konsertti
Klang-konsertti
Camerata-sali, Musiikkitalo
Helsinki
16.4.2016 klo 14
Maria Puusaari, viulu
Timo Kurkikangas, äänisuunnittelu
Tampere Biennale
Vanha kirjastotalo, Musiikkisali
Tampere
7.6.2016, klo 20:15
Aleksi Kotila, viulu
Taavi Oramo, äänisuunnittelu
¿Miksei? -festivaali
Vapaan Taiteen Tila
Vilhonvuorenkuja 15-16
00500 Helsinki
2.8.2016, klo 19
Aleksi Kotila, viulu
Taavi Oramo, äänisuunnittelu
Eloa-festivaali
Öljysäiliö 468
Kruunuvuorenranta
Koirasaarentien päässä rannassa
00590 Helsinki
27.7.2017, klo 18
Rachel Koblyakov, viulu
Jacques Warnier, réalisateur en informatique musicale Sylvain Cadras, ingénieur du son
Anaïs Georgel, technicien du son
Le festival Messiaen au pays de la Meije
Église de La Grave
Pays de la Meije
8.12.2017, klo 19
Aleksi Kotila, viulu
Alejandro Olarte, äänisuunnittelu
Samuli Arrela ja Ani Zakareishvili, äänitekniikka
NYKY Ensemblen konsertti
Sonore-sali, Musiikkitalo
Helsinki
tiistaina 19.2.2018 klo 20
Roxane Leuridan, viulu
(Ensemble Hopper)
Gilles Doneux, äänisuunnittelu
Concert ECCO – The European
Contemporary Composers Orchestra;
Yhteistuotanto: ECCO,
Le Centre Henri Pousseur ja Le Senghor;
Le Senghor – Centre Cultural d’Etterbeek
(366 chaussée de Wavre, 1040 Bryssel)
Bryssel
Ohjelmateksti
Logo viululle ja eloelektroniikalle on sävelletty vuonna 2013. Teoksen nimi, Logo, voidaan ajatella liittyvän sen lyhyehköön kestoon, 6 minuuttia. Logo on ensimmäinen teokseni, jossa on mukana eloelektroniikkaa. Instrumentaation näkökulmasta teos on siten minulle avaus uuteen genreen, jonkinlainen lähtökohta mahdolliselle uudelle polulle.
Oli erittäin inspiroivaa säveltää Logo Cursus 1 -kurssin aikana Ircamissa, Pariisissa. Olen kiitollinen kaikille Cursus 2012-13 opettajille (Éric Daubresse, Jean Lochard, Grégoire Lorieux, Mikhail Malt, Alexander Mihalic, Mauro Lanza), erityisesti tutorilleni, Grégoire Lorieuxille. Olen kiitollinen erittäin lahjakkaalle viulistille, Eun Joo Lee:lle, joka kolmessa viikossa loihti ainutlaatuisen kantaesityksen teoksesta.
Logon eloelektroniikassa on käytetty Max/MSP -ohjelmalla seuraavanlaisia moduleja: harmoniointi, taajuussiirto, rakeistus, filtterointi, viive, spektraalinen viive, kaiku ja spatialisointi. Teoksessa on käytetty myös äänitiedostoja, jotka on muokattu tai luotu seuraavien ohjelmien avulla: Max/MSP, MicroPlayer, OpenMusic, AudioSculpt, Pro Tools, Spear ja Sound Studio. Äänitiedostojen raakamateriaaleina on käytetty mm. Ircam:in viulu-samplejä, ja äänitettä tiibetiläisestä kellosta. Pierre Stordeur, Cursus-kollega, lainasi minulle tiibetiläistä kelloa, jonka hän oli tuonut Kiinasta, Sichuanin maakunnasta.
Logon eloelektroniikassa on käytetty mm. 3/4-sävelaskelklustereita ja -asteikkoja. Esimerkiksi, viulun soittaessa E-sävelen, tästä sävelestä eloelektroniikka joskus muodostaa 3/4-sävelaskelklusterin tai -asteikon, E-Fus-G-Aos-Ais-Hus-Cis-Dus-E (us-päätteiset neljäsosasävelaskelylennettyjä ja os-päätteiset neljäsosasävelaskelalennettuja säveliä). Yläsävelsarjan 10.-13. yläsävelen väliset intervallit ovat lähellä 3/4-sävelaskelia. Tätä yhteyttä, yläsävelsarjan ja 3/4-sävelaskelasteikon välillä, on käytetty Logossa.
Logossa on vain yksi kirjoitettu tempo, neljäsosanuotti=60, joillakin hidastuksilla ja nopeutuksilla höystettynä. Viulutekstuurit koostuvat enimmäkseen asteikoista, sik-sak-eleistä ja arpeggioista. Sävelkorkeuden näkökulmasta viulustemma koostuu mm. kvinteistä ja 3/4-sävelaskelasteikoista.
Sampo Haapamäki